torsdag den 24. oktober 2013

Interview: Flume!


I starten af måneden var jeg til Finderskeepers, hvor jeg mødte både kendte og upcoming designere og kunstnere. I kan se indlægget omkring arrangementet her. Dette arrangement var startskudet til en ny type indlæg, der fremover vil køre på bloggen. Jeg kalder det Interview Torsdag, og skal som navnet fremgår, udkomme hver torsdag med interviews af kunstnere og designere jeg finder inspirerende. Jeg håber i vil tage godt imod det nye form for indlæg, og kom endelig med ideer til personer der kunne være spændende at interviewe.

Det første - og denne dags interview vil omhandle den grafiske designer Ann-Sophie Høyer Ulka, med kunstnernavnet Flume. Flume producerer smukke grafiske illustrationer som tager udgangspunkt i et bredt udvalg af inspirationskilder. 






Beskriv dig selv ( navn, alder, uddannelse osv).

- Navnet er Ann-Sophie Høyer Ulka, jeg er 26 år og uddannet brand designer fra KEA. Kærester med Kasper på tredje år, og venter vores første barn, Karl - med termin d. 4 januar. Vi er lige flyttet til Odense, fra København. 
Jeg går desuden aldrig uden neglelak, ynglingsfarven er sort og så har jeg en svaghed for cola zero. 


Hvad inspirerer dig i hverdagen? 

- Jeg kan finde inspiration i rigtig mange ting - det kan eksempelvis være en benzinvandpyt i vejkanten, eller en flot bygning. Jeg lader mig inspirerer af farver, former og ting der skiller sig ud.




Hvor vil du selv placere dine værker stilmæssigt? 

- Den er svær. Det er min stil - og kan ikke rigtig sættes i nogen stil kategori. 


Hvad har inspireret dig til udviklingen af dine værker?

- Det er enormt forskelligt fra værk til værk - og fra dag til dag. Et af mine værker er eksempelvis inspireret af min sidste ferie til Grækenland, hvor jeg blev enormt fascineret af guld, en pink frugt og mæanderbort. Et andet værk af hænder og geometri, fordi hænder bare er vildt unikke, og et helt tredje af røgen fra en pibe. 




Jeg er specielt vild med din illustration "smoke". Hvad er historien bag dette værk?


- Dette værk er faktisk bygget op omkring røg - som jeg har taget billeder af og dernæst behandlet. Jeg har fået et andet forhold til røg i min graviditet. Min kæreste ryger en gang imellem på pibe, og nu syntes jeg at røgen er tung, illelugtende og sort - hvor jeg før min graviditet elskede duften og syntes det var enormt hyggeligt. Billedet illustrerer de ændringer der sker med en nogle gange, grundet det ene eller andet. 


Illustrationen "Smoke". 


Hvem er din ynglingsdesigner eller kunstner? 

- Jeg har en stor forkærlighed til kunsteren Jean-Michel Basquiat og hans naive tilgang til kunst. Yoko Ono er også en stor favorit. Jeg kan godt lide at kunst er sjovt og naivt. Det hele behøver ikke være så sindssygt indviklet eller pompøst. Kunst er et mega svært ord - fordi det er så individuelt. Men det jeg laver, laver jeg fordi jeg ikke kan lade være - der er ikke de store armbevægelser over det. Det er egentlig bare vigtigt at jeg selv syntes det er sjovt og at jeg kan lide det - også gør det selvfølgelig heller ikke noget at andre kan! 


Hvad er planerne for fremtiden?

- Planen er at få startet min hjemmeside Flume op, hvor man vil kunne købe mine illustrationer. Dernæst skal jeg sætte en lille dreng til verden og det glæder jeg mig bare ubeskriveligt meget til. 



Der skal lyde en stor tak til Flume, for at have lyst til at medvirke til denne uges interview. Hvis i også synes hendes illustrationer er smukke, kan i se meget mere på hendes facebook side, under navnet Flume. 


See U later, Decorator!

Camilla


Ingen kommentarer:

Send en kommentar