torsdag den 21. november 2013

Interview: Morten Løfberg!


Denne uges interview omhandler kunstneren Morten Løfberg. Han laver både kunst med akrylmaling og kuglepen. Dog tror jeg de fleste kender ham for hans virkelighedstro kunst med et twist af humor, tegnet med kuglepen. Der er ikke så meget andet at sige end at Morten er knaldhamrende dygtig. Har i lyst til at høre historierne bag nogle af hans værker, så læs endelig videre!


Angry red bear 

Beskriv dig selv ( navn, alder, uddannelse osv).

- Morten Løfberg, 1984, bor og arbejder i København, samt studerer på Medie- og Journalisthøjskolen.


Hvad inspirerer dig i hverdagen?


- Pudsige finurligheder, sjove modsætninger og rim og remser generelt.



Hvor vil du selv placere dine værker stilmæssigt? 

- Jeg ser mine værker som stærkt figurative med et syrealistisk og humoristisk tvist.



Lakridspibe


Hvad har inspireret dig til udviklingen af dine værker?

- Da jeg startede med at lave store billeder med kuglepen, var det en slags udfordring til mig selv. Jeg kan godt lide tanken om at bordet fanger når man tegner med kuglepen frem for blyant f.eks. Jeg gik hen og blev rigtig glad for det udtryk billederne fik, samt hele det dogme der ligger i at bruge helt almindelige kuglepenne og gråt genbrugspap, som alle kan forholde sig til. Så udgangspunktet med materialerne har jeg holdt fast i, og så er der over årene kommet en naturlig udvikling fra det naturalistiske mod det humoristiske og lidt skæve udtryk.


Jeg er specielt vild med værkerne "Bear wearing a hat" og " Moose". Hvad er historierne bag disse værker?


- Begge værker er en del af hele den samling af dyreportrætter, jeg efterhånden har lavet. Det var faktisk meningen af elgen skulle have en lille menneskelig detalje, ligesom bjørnen med hat og alle de andre dyr. Men jeg nænnede det ikke til sidst, da den endte med at blive så udtryksfuld i sig selv. Jeg turde næsten ikke at gøre "grin" med den, da den endte med at få det alvorlige udtryk den fik.


Bear wearing a hat

Moose

Hvem er din ynglingsdesigner eller kunstner? 


- Jeg er meget glad for den danske kunstner Morten Schelde, hvis univers jeg er meget betaget af. Hertil er jeg Generelt meget fascineret af folk der er åbentlyst dygtige til det de laver, hvor man tydeligt kan se talentet i håndværket der ligger bag.



Hvad er planerne for fremtiden?

- Jeg har ikke de helt store og forkromet planer over fremtiden. Jeg glæder mig dog til at afslutte min uddannelse til sommer, (jun. 2014), og få tid til at arbejde med mine billeder fuldtid. 



Blue whale with tophat


Mange tak til Morten, for at have lyst til at deltage i denne uges interview. Han har lavet mange flere værker end hvad jeg har vist, så gør dig selv en tjeneste og tjek hans hjemmeside ud lige her, det kunne være der røg noget på ønskesedlen. Desuden har han en facebookside, som kan findes via dette link.
Forresten fik jeg fat i et af hans fine visitkort til finderskeepers, hvor motivet er hans illustration "Mickey bear". Den skal fremover hænge og pynte på mit moodboard i kontoret :) 


See U later, Decorator!

Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar