torsdag den 30. januar 2014

Interview: Marenberg!


I dag omhandler interviewet Maria Klingenberg, med illustrator navnet Marenberg. Det er lang tid siden jeg først stiftede bekendskab med hendes arbejde. Det skete da jeg var inde og lure på Amio, hvor jeg blev meget forelsket i Nordic Zoo og Black&White #1. Siden da er de blevet kigget på mange gange, det er dog her ubeslutsomheden kommer ind, for aner ikke hvilken jeg skal vælge. 
Maria laver både collager med udklip af magasiner, samt illustrationer. Collagerne præges af en stærk symmetri, hvor de fleste er holdt i mørke farver. Dette skaber efter min mening et meget udtryksfyldt billede og en god dybde. De mange llustrationers forskellige mønstre og farver er mere forskellige fra hinanden. Her spænder det fra mystik, til drømmeverdener og til søde illustrationer man kun kan blive glad af at kigge på. På baggrund af dette er det næsten umuligt ikke at finde en illustration eller collage man kan lide, og som samtidig kan passe ind i  det gældende hjem. Læs endelig videre, hvis du har lyst til at se hvad Maria ellers kan byde på :) 



Nordic Zoo


Beskriv dig selv ( navn, alder, uddannelse osv).

- Jeg hedder Maria Klingenberg og bor i København med min kæreste. Har en bachelor i Visuel Kommunikation fra Kunstakademiets Designskole og har nu 1,5 år tilbage på min kandidat.


Hvad inspirerer dig i hverdagen?

- I min hverdag lægger jeg generelt meget mærke til mønstre som tiltaler mig. Det kan for eksempel være når jeg (en alt for sjælden gang i mellem) tager en gåtur i skoven, hvor jeg finder et blad som har en spændende struktur eller en træstamme hvor barken snor sig rundt i de smukkeste former. Eller det kan være mønstre i tekstil – specielt tekstiler til boligen er jeg helt vild med for tiden. Der er rigtig mange dygtige tekstildesignere, som skaber inspirerende mønstre og farvesammensætninger, der vækker min lyst til at skabe noget selv. Jeg bruger min inspiration som drivkraft til egne illustrationsprojekter og studierelaterede opgaver.


Hvor vil du selv placere dine værker stilmæssigt?

- Stilmæssigt vil jeg mene at mine værker er detaljerige og naturalistiske. Farveholdningen i mine billeder er afbalanceret og en smule nedtonet, da jeg ofte bruger vandfarve som akvarel. Jeg arbejder altid mod at skabe en god komposition i billedet, så motivet ikke ”vipper” til den ene eller anden side. En stram opbygget symmetrisk komposition ses blandt andet i mit arbejde med collagemotivet. Derudover er billederne ofte sammensat med flere forskellige materialer – f.eks. illustration og collage.   



Racoon with balloons


Hvad har inspireret dig til udviklingen af dine værker?

- Min lyst til at tegne og være kreativ har altid boet i mig fra jeg var helt lille. Så det er ikke en inspiration jeg pludselig har fået, men mere en glæde ved at arbejde med mine hænder, som gradvist er blevet finjusteret og har udviklet sig til den streg/udtryk jeg har i dag. Mit personlige skift fra hobby til et mere professionelt syn på mine værker kom, da jeg for 3 år siden deltog ved designskolens årlige julemarked. Det gav mig et selvtillidsboost som satte tingene igang!


Jeg er specielt vild med collagen "Black&White #1" og illustrationen "Den grønne ridder". Hvad er historierne bag disse værker?

- Illustrationen ”Black&White#1” blev til, da jeg opstillede et par benspænd for mig selv – jeg skulle lave en illustration bestående af sort/hvid og med et råt udtryk. Jeg ville gerne udfordre mit eget udtryk og lave et mere dystert collagemotiv. Billedet endte med at have et meget nordisk udtryk, som kom frem gennem skraveringer med sort og sølvfarvet marker samt udklip fra magasiner.

Illustrationen ”Den grønne ridder” blev udarbejdet til et studierelateret illustrationsprojekt, hvor jeg arbejdede med tegning/illustration til en række litterære værker. Her blev jeg fascineret af  novellesamlingen "Guldpigen" af færøske Hanus Kamban, hvor jeg udvalgte novellen “Den grønne Rider”. I denne fortælling gennembrydes hverdagen af noget uforståeligt og foruroligende med elementer fra fantasi og eventyrgenren skildres en mytisk fortælling, hvor det onde bekæmpes af uforklarlige kræfter. Med Akvarel og stregtegning har jeg forsøgt at ramme den magiske/eventyrlige stemning samt den barske og rå natur på Færøerne.



Black&White #1



Den grønne ridder


Hvem er din yndlingsdesigner eller kunstner?

- Jeg er meget inspireret af den engelske forfatter og illustrator Edward Gorey. Han har en meget karakteristisk skraveringsstil, som bevæger sig i et meget mørkt og dystert univers. En af hans mest kendte værker ”gravengrum-ungerne” er et godt eksempel på hans stil og streg. Det er et lille abc-darium over børn der kommer af dage - en ubehagelig, grænseoverskridende og sær mørk fortælling, som samtidig er dragende og fuld af humor på Gorey’s helt egen måde.


Hvad er planerne for fremtiden?

- Mine fremtidsplaner er at afslutte min uddannelse og finde et job som grafisk designer på et bureau i København. Jeg drømmer om at finde en stilling, som gør det muligt for mig at fortsætte med mine personlige illustrationsprojekter og udvikle min egen stil yderligere. 



Foxes


Tusind tak til Maria for at deltage i denne uges interview.  Jeg synes Maria er en rigtig dygtig illustrator, og jeg glæder mig til at følge med og se hendes næste projekter. Hvis i har lyst til at se mere, kan i se meget mere af hendes arbejde på hendes hjemmeside. Her linker hun også til online shops hvor hendes illustrationer forhandles. I kan desuden også følge hende via facebook


See U later, Decorator!

Camilla


Ingen kommentarer:

Send en kommentar